מהי מזוזה כשרה?

החומרים מהם עשויה המזוזה

מזוזה כשרה רק אם נכתבה מקלף שהינו עור מעובד מבהמה טהורה בלבד, הוכנה ועובדה לשם קדושת מזוזות. הדיו, חייב להיות בצבע שחור, עשוי מרכיבים מבהמות טהורות בלבד. בית מזוזה יכול להיות מכל צורה וחומר.

סופר סת"ם

כתיבת מזוזה – על פי ההלכה יכולה להתבצע רק: בכתב יד, בעברית, באותיות כתב סת"ם, ע"י גבר, יהודי שומר מצוות, היודע את הלכות כתיבת מזוזה ומקיימן. אשר ניגש לכתיבה בכל הכוונות הראויות ובקדושה.

תנאים נוספים למזוזה כשרה 

על קלף המזוזה משורטטים שורות בחריצים , בכל שורות הכתיבה וכן שוליים מימין ומשמאל לטקסט המזוזה.
השרטוט מתבצע ע"י חריצה בעזרת 'מרצע' וכדומה, לפני הכתיבה.
מזוזה שנכתבה על קלף, ללא שרטוט השורות – פסולה.
קרע בקלף במקום של הכתיבה פוסל את המזוזה.

סדר כתיבת המזוזה

כתיבת מזוזה ותפילין, צריכה להתבצע אך ורק לפי סדר כרונולוגי, צמוד ומתחת לקו השרטוט. חובה על הסופר, לכתוב מתחלת הטקסט ועד סופו ללא דילוגים וחזרות.אין אפשרות לתקן טעות שהתגלתה אחרי השלמת כתיבת האות הבאה.
כלומר: אם תמצא אחת מאותיות ו' קצרה והיא נראית י' אין אפשרות, הלכתית, להאריך אותה, כי בכך סופר הסת"ם מבצע כתיבת אות, שלא כסדר הכתיבה. זוהי ההלכה שכתיבת מזוזה חייבת להתבצע 'כסדרן'. הלכה זו חלה גם בתפילין. מה שמשפיע על מחירן של מזוזות ותפילין מאחר וישנה אפשרות שחלק מעבודת הסופר תושלך לגניזה. יתכן שמזוזה נראית כתובה כראוי,אך הנה פסולה, בגלל מעשה של תיקון שלא כסדרן ואת זה לא ניתן לבדוק ויש לסמוך על היושר והאמינות של האדם שממנו נרכשות המזוזות. כל אות ואות בכתיבת המזוזה צריכה להיות ברווח מהבאה אחריה כך שהצבע הלבן של הקלף מקיף אותה אם קיימת נגיעה בין אות לאות הקלף פסול.

שלמות המזוזה

מזוזה שנמצאה בה אות יתירה או אות חסירה – פסולה. אפילו שזה לא משנה את משמעות המילה. לדוגמא טובה במקום טבה כמו שאמור להיות . מזוזה שיש בה נתקים בחלק מאות, אף אם כל רכיבי האות קיימים אך יש בהם נתקים היוצרים מצב של 'אבדן צורת האות' – פסולה. מזוזה שיש בה רווח בין אות לאות, ברוחב של רווח שבין מילה למילה ולהיפך: רווח בין מילה למילה, כרווח בין אות לאות –מזוזה כזו פסולה, בגלל אובדן משמעות.לדוגמה: במקום המילים' לאהבהאת' נראית הכתיבה : לא הבה את. מובן שיש כאן אבדן משמעות. וכן אם יהיה כתוב ואהבתאת במקום: ואהבת את. המזוזה פסולה. כמובן שכל אות שקצת חורגת כמו ז שהרגל ארוכה יכולה להראות כמו ן סופית או ס ו ם סופית פוסל את המזוזה

התגים

בכתיבת סת"ם יש מסורת של הוספת תגים (כתרים) לחלק מהאותיות. (יש דיעות הפוסלות מזוזה שחסרים בה תגים ויש שמכשירים, לפחות בדיעבד). תגים אלו מופיעים באותיות הבאות: ש,ע,ט,נ,ז ג,ץ על ראשן השמאלי. שלושה קוים דקים ועליהם עיגול קטן. תגים אלו חייבים להיות מופרדים זה מזה ולהיות מחוברים בפועל לאות בראשה. ישנן אותיות נוספות שנהוג להדר ולתייג גם אותן, עם תג אחד בלבד. האותיות הן: ב,ד,ק ח,י,ה. עד כאן פרטי ההלכות, הפוסלות מזוזה לפי כל הדעות והפוסקים. כפי שנאמר בראש העמוד ישנם מצבי פסול שניתן לתקן וישנם מצבי פסול רבים רבים, שאין תקנה להם אלא לגונזם בפח מיוחד לגניזת דברי סת"ם שנפסלו. מחמת ריבוי ההלכות והפרטים, רצוי למסור מזוזה לבדיקה לבודק מוסמך המיומן במקרים כאלו.

תיקון מזוזה

בעיקרון לא ניתן לתקן מזוזה ורצוי לא לעשות זאת ועדיין כל מקרה לגופו ולשיקול דעתו של סופר הסת"ם.

למידע נוסף והלכות קביעת מזוזה לחצו כאן »