ברכה לקביעת מזוזה – מה מברכים בזמן קביעת מזוזה?

מהי מהותה של ברכה לקביעת מזוזה? האם יש לה קשר לקלף המזוזה, ומי רשאי לברך ברכה זו ולקבוע מזוזה? כאן תוכלו ללמוד על הלכות מזוזות – החל מהדרוש לבחירת הקלף ועד לנוסחה של ברכה לקביעת מזוזה. ברכה זו נאמרת על ידי כל יהודי שנכנס לביתו החדש ומעוניין לקבע בו מזוזות, אולם עד שהוא רשאי לעשות כן, עליו לעבור מסע קטן לעבר רכישת מזוזה כשרה, כשהחלק החשוב והדומיננטי במסע אינו זה הגלוי כי אם הסמוי מן העין: לא גוף המזוזה היוקרתי והיפה הוא שיקבע את כשרות המזוזה, כי אם קלף המזוזה, החומרים ממנו הוא עשוי ונכונות הכתיבה שבו.

כיצד נוודא שהקלף כשר?
נוסח הכתוב בקלף מתחיל בפסוק "שמע ישראל יי אלוהינו יי אחד", אולם אל לכם לקרוא את כל הכתוב בקלף: בדקו שהוא אושר על ידי בודקי מזוזות. בקלף מזוזה, בשונה מקלפים אחרים, סופר סת"ם נדרש לכתוב גם מאחורי קלף המזוזה את המילה "שדי". בקלף המזוזה משתמשים בעור של בהמה כשרה גם עבור הנייר עצמו וגם עבור הדיו איתו כותבים. ניתן לחוש בכך שמדובר בקלף שכזה מרגע קבלתו.

מקור מצוות המזוזה
המקור תועד לראשונה בספר דברים, שעה שה' ציווה את בני ישראל: "וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבֶךָ… וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ" (דברים ו' ו'-ט'), כלומר ניתן להסיק שעל אף שהברכה המודרנית בה משתמשים לקביעת המזוזה היא ברכה מהתורה שבעל פה – מדובר במצווה מדאורייתא. על סמך הכתוב בתורה ובכפוף לחילופי דברים בין חכמי ישראל בארץ ובגלות במשך אלפי שנים נוסחה ברכת קביעת המזוזה.

ברכה לקביעת מזוזה ופירושה
נוסח הברכה הוא "ברוך אתה אדני אלוהינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לקבוע מזוזה". בברכה זו אנו למעשה מעידים כי הדרישה שיהיו מזוזות היא דרישה מהשם יתברך והוא ורק הוא שומר עלינו באמצעות המזוזה. בשונה ממצוות אחרות, אין ביישום המצווה הגבלה מגדרית, וגם נשים וגם גברים יכולים לקבוע מזוזה ולומר את הברכה. חשוב שיהיה מברך אחד בלבד.

 

סדר עריכת טקס קביעת מזוזה
מחזיקים את המזוזה כשהיא מוכנה להברגה, הדבקה או הצמדה למשקוף בכל דרך אחרת. כאשר היא כבר מוכנה, עם הקלף בפנים ועם אמצעי ההצמדה לקיר מוכן לפעולה מיידית, אומרים את הנוסח של ברכה לקביעת מזוזה כפי שהובא בפסקה הקודמת. ישנם בתים בהם מעדיפים אפילו שהנשים תברכנה בשל הסטיגמה שהשתרשה בציבור שנשים נשארות בבית עם הילדים יותר מגברים ולכן הברכה הזו מזוהה מאד עם האשה בחוגי דת מסויימים.

קביעת המזוזה לאחר הברכה
לאחר הקראת ברכה לקביעת מזוזה יש לקבע אותה למשקוף של ציר הדלת ולא של המפתח שלה, בשליש העליון שלו. רוב סוגי קיבועי המזוזה הם אלכסוניים, כשהחלק העליון של המזוזה משמאל והוא יוצר קדקוד עם קצה המשקוף, והחלק התחתון של המזוזה רחוק מקצה המשקוף.

היכן ניתן לרכוש בתי מזוזות מהודרות?
בתי מזוזות מהודרים ניתן למצוא ב'מזוזות נחלים', העסק המוביל למכירת, בדיקת ומתן שירות על מזוזות מכל הסוגים. בחנות יזכירו לכם השכם והערב שוב פעם מהי ברכה לקביעת מזוזה במידה ושכחתם. המחירים של 'מזוזות נחלים נגישים לכל רוכש מזוזות, וניתן לקבל הדרכה על קיבוע של מזוזות והברכה הנדרשת להן. ברכה לקביעת מזוזה, בהתייחס ליתר ברכות היהדות נחשבת לברכה קלה, לא ארוכה, אשר יוצרת טקס פולחני קצר באופן יחסי לטקסי היהדות ודתות אחרות.

מה עוד חשוב לדעת על הברכה לקביעת מזוזה?

  • יש לומר ברכה לקביעת מזוזה בכל חדר שמתקינים בו מזוזה בנפרד.
  • יש לעבוד רק עם מזוזות שנבדקו ואושרו. עבודה עם מזוזות שאינן כאלה תניב חוסר יכולת של ברכה לקביעת מזוזה להיות תקפה ולהקנות לכם את יתרונותיה הפולחניים.
  • ברכה לקביעת מזוזה נאמרת בין אם המבנה בבעלותך או שמא זה מבנה שכור, בין אם זה בית מגורים ובין אם זהו בית עסק. ברכה לקביעת מזוזה נאמרת בכל פעם שמתקינים מזוזה בדלת חדשה.
  • ברכה לקביעת מזוזה היא טקס חד פעמי ואין לחזור עליו אם המזוזות כבר הותקנו.
  • ברכה לקביעת מזוזה נחשבת לאחד הטקסים הקצרים ביהדות.
  • להתייעצות חינם בנושא ברכה לקביעת מזוזה, מוזמנים להתקשר אלינו 'מזוזות נחלים' כבר עכשיו בטלפון 050-5771333 או להשאיר את פרטיכם כאן באתר ונחזור אליכם בהקדם האפשרי.

קטלוג המזוזות שלנו »

ברכה לקביעת מזוזה